Ämnesområden

Kommer coronakrisen att sätta fart på e-handel mellan företag?

Jag tror att hela e-handelsutvecklingen åtminstone kommer att ha påskyndats med två år även efter att coronakrisen klingat av, säger Niklas Zeitlin, operativ chef för Coop Online i artikeln Kedjornas planer för e-handeln: ”Corona har skyndat på utvecklingen 2-3 år".

I artikeln Tusentals handlare kan tvingas stänga igen läser vi nu i april 2020 att tre av tio företag inom sällanköpsvaruhandeln, anger att de klarar max två månader under rådande omständigheter, innan de tvingas lägga ned.

Men det är inte bara dagligvarubranschen och sällanköpsvaruhandeln som påverkas av pågående coronakris. Även i handeln mellan företag lider många företag och branscher av den pågående pandemin. Kanske har det sin förklaring?

68% av alla B2B företag i Sverige saknar e-handel

För trots att många projekt startat kring företags digitalisering de senaste åren, saknar hela 68% av B2B företagen i Sverige e-handel.

Detta enligt rapporten Digital försäljning till företag - en djupdykning I trender och utveckling bland Sveriges B2B-handlare, från Svea Ekonomi förra året.

Detta i en situation där e-handel för många företag är den enda säljkanal som fungerar hjälpligt under pågående coronapandemi.

Frågan man ställer sig är om coronakrisen kommer att sätta fart på e-handel mellan företag?

Tydligt är att den pågående krisen påskyndar övergången från fysisk handel till e-handel.

Där kunder inom B2B förväntar sig att ditt företag har en digital marknadsplats och e-handel, med tillgång till produktinformation, priser och kundservice on-line.

”En av de vanligaste anledningarna varför man inte kommit igång med digital försäljning är att man inte anser att det skulle vara relevant inom den egna branschen.I många fall är detta också något man kommit fram till genom att bara analysera vad konkurrenter gör istället för att undersöka vilka möjligheter som finns. Bolag har mer att vinna på att inspireras av företag som gjort omställningen och därigenom sporras att digitalisera något led i försäljningskedjan.” 

Thomas Svensson, Partner Manager och e-handelsexpert på Svea

Tips kring e-handel för företag under coronakrisen

För dig som under pågående coronaepidemi funderar på att starta online försäljning med e-handel eller för dig som redan börjat med e-handel för företag, här några tips och goda råd på vägen. 

Viktigt med utförlig och korrekt produkt och artikelinformation i din e-handel

Produktinformation och villkor

För alla köpare oavsett privat eller företag är det viktigt att köpet blir rätt. Rätt artikel, rätt antal, rätt betalningsvillkor samt rätt köpvillkor och leveransvillkor.

För dig som säljande företag ökar du sannolikheten till att besökaren handlar samt undviker många frågor på telefon och e-post från köpare som är osäkra om din e-handel har: 

– Utförliga och övertydliga produktbeskrivningar
– Bra och tilltalande produktbilder 
– Information om leveranstider
– Tydliga och lättillgängliga pris-, betalnings och rabattvillkor

Öka din kompetens inom SEO, Google Analytics, Google Ads, Google Trender genom gratis utbildningar

Kompetensutveckling

Gå någon av de online-kurser som finns tillgängliga inom till exempel Google Analytics, Google Tag Manager eller Google Shopping. Eller gå en (kostnadsfri) kurs hos Google Digitalakademin som Almi sponsrar. Klicka på länkarna för lära dig mer och mer information.

Lär mer om  Google Analytics > 

Guide till Google Tag Manager >

Google for Retail >

Google Digitalakademin >

Nå nya målgrupper med din e-handel för företag B2B

Nya målgrupper

Om ni idag uteslutande säljer era produkter till företag via e-handel och/eller fysiska butiker, fundera på om det finns möjlighet att sälja hela eller delar av ert sortiment till privatmarknaden? Kanske under ett annat varumärke? 

Helt enkelt att genom e-handel nå helt nya målgrupper. 

Detta då en av e-handelns stora fördelar är skalbarheten. Att helt enkelt prova e-handel för en helt ny målgrupp och marknad, med begränsad insats i form av till exempel lokaler och personal.

SEO och sökordsoptimering för e-handel mellan företag B2B

SEO för e-handel

De företag som idag har en e-handel behöver hjälp för att synas när nu fler och fler handlar online. Företag  som nu ska komplettera eller ställa om sin fysiska handel för att även finnas on-line behöver ännu mer hjälp.

Detta för att e-handel är en helt annan marknadsplats än den fysiska butiken. En plats som kräver en annan typ av kundupplevelse, logistik och ett annat sätt att tänka marknadsföring, för att överhuvudtaget synas och få besök och kunder. 

Det är här sökordsoptimering eller sökmotoroptimering (SEO – Search Engine Optimization) kommer in i bilden.

SEO är med andra ord en form av marknadsföring som innebär att du anpassar innehåll och text i din e-handel, för att göra det enklare för en sökmotor (typ Google) att hitta och indexera den.

Den sökordsoptimering du gör på din e-handelsplattform påverkar positionen (rankingen) bland de organiska (de resultat som inte är annonser) sökresultaten.

Ahref är ett företag som utvecklat ett verktyg för att öka söktrafik, researcha konkurrenter och övervaka din nisch. I blogginlägget Ecommerce SEO: A Simple (But Complete) Guide tar de upp de viktigaste kring SEO för e-handel. 

Du läser blogginlägget Ecommerce SEO: A Simple (But Complete) Guide här >

E-postmarknadsföring och marketing automation för B2B e-handel mellan företag i Sverige

E-mail marketing / Marketing Automation

Kan ni på något sätt aktivera kunder och besökare till er e-handel på nya, andra sätt?

Mailet som idag skickas varannan månad till kunder och leads kanske kan skickas oftare. Med information om erbjudanden, produktnyheter, ”how-to” som leder till ökad försäljning och att potentiella kunder får den information från er, som krävs för att behålla intresset.  

Ni kan påvisa er expertis inom ert område genom att publicera guider, skötselråd eller  produktjämförelser som kan användas på er hemsida, sociala medier eller i er e-handel.  

Med stöd från ett marketing automation verktyg kan mycket av dialogen med kunder och potentiella kunder automatiseras och fortfarande vara personlig.

Dessutom ökar möjligheterna att bearbeta era målgrupper, med för målgruppen rätt information, vid rätt tillfälle. 

Logistik för e-handel med integration till affärssystem

Logistik bakom e-handel

För din kund är den fysiska leveransen av beställda produkter en mycket viktig del i kundupplevelsen av din e-handel. Bakom denna leverans och dess logistik finns hos för många företag med e-handel stor förbättringspotential.

– Är e-handelsplattformen integrerad med affärssystemet för att undvika (dyrt) manuellt arbete och ökad risk för fel?

– Får kunden löpande och automatiskt information om lagda order, transporter och leveranstider?

– Är ert lager och flöde med rutiner och processer för plockning och packning optimerat?

– Finns det möjlighet att effektivisera och kostnadsoptimera frakt och leveranssätt?

– Hur hanteras och optimeras lagersaldo på olika artiklar och produktkategorier?

Hur påverkar coronakrisen e-handeln mellan företag i Sverige

Mer om e-handel från Systemstöd

Vår egen e-handelsplattform integrerad med bland annat affärssystemen Sage X3 och Jeeves ERP läser du mer om här.

Vill du integrera Jeeves ERP med annan e-handel/e-handelsplattform kan du använda vårt Jeeves API (REST API), för att få en automatisk och effektiv integration mellan er e-handel och Jeeves ERP affärssystem. Läs mer om e-handelsintegrationen med Jeeves ERP här >

För att lyckas med e-handel krävs kunskap. Vi samlat en mängd olika informationskällor och kunskapskällor kring e-handel här >

En viktig del i e-handel är dess sökfunktioner och möjligheterna för besökare att söka och enkelt hitta vad de söker. Många undersökningar visar att besökare som söker och direkt hittar vad de letar efter, har större sannolikhet att verkligen handla. Läs mer om sökfunktioner i e-handel här >


Pär Heed systemstodsbloggen  Pär Heed, par.heed@systemstod.se

Dela: