Ämnesområden

Bättre sökfunktioner i din e-handel

En viktig del i framgångsrik e-handel är dess sökfunktioner och möjligheterna för alla besökare att söka och enkelt hitta vad de söker. Många undersökningar visar att besökare som kan göra olika sökningar och direkt hittar vad de letar efter har större sannolikhet att verkligen handla.

bättre sökfunktioner

Det är även lättare för dig som systemägare till en e-handel att underhålla och effektvisera er webbshop där "allt" går att söka fram.

Om det ända sättet att hitta olika artiklar och produkter i en e-handel är via kategorier är det lätt att artiklar försvinner i felaktiga kategorier. Eller att många kategorier som liknar varandra, gör att besökarna inte hittar vad de söker. Om man utöver kategorier kan konfigurera en sökfunktion som ger rätt träff nästa varje gång, kan det ge besökaren en förbättrad användarupplevelse och er en ökad handel.

Identifierade söksätt i e-handel

Baymard Institute som arbetar med att analysera nätbutiksanvändares beteende har identifierat några söksätt som deras testpersoner använder:
 

Urval i sökning

Exakt sökning – besökaren söker på en viss modellbeteckning eller liknande.

Problembaserad sökning – besökaren utgår vid sökningen från sitt problem eller utmaning. 

Sökning på typ av produkt – besökaren söker på en viss produkt till exempel "bärbara datorer" eller "kameraväskor".

Icke produkt sökning – där besökaren söker på information som fraktvillkor, returhantering, leveranstider eller köpvillkor.

Avgränsning av sökning

Sökning på funktion – besökaren söker på visst format, viss teknisk specifikation som man önskar att produkten ska ha.

Tematiska sökningar – då besökaren söker på ett tillfälle som till exempel "vinterjackor", "sommarskor" eller "festklänning".

Relativa sökningar – då besökaren söker en person eller ett visst objekt som är kopplat till själva produkten, till exempel viss arkitekt för hus eller viss artist för musik eller författare när det gäller böcker.

Kompatibla sökningar – när besökaren söker på en produkt som hör ihop med en annan produkt, till exempel "hörlurar" eller "fodral" som passar till Iphone 7 eller "sommardäck" till Volvo V60. Det vill säga då viss utrustning, artikel eller tjänst måste passa och fungera tillsammans.

Subjektiva sökningar – när besökaren söker efter till exempel "bästa tjänstebil" eller "billiga resor New York".

Hur sökningen är konstruerad

Slangord, förkortningar, symboler – för artiklar och varumärken kan beskrivas på olika sätt. Hewlett Packard kan förkortas "HP", Volkswagen kan förkortas "VW" och mått kan beskrivas på olika sätt som "0,5 liter" eller "500 ml".

Underförstådd sökning – en sökning som är kopplad till det sammanhang besökaren befinner sig i webbshopen. Om besökaren befinner sig på kategorin "golfkläder – Dam" och söker efter "byxor" så förväntar man sig inte att få upp golfbyxor för herrar.

Talspråk – besökaren söker på talspråksuttryck. 

Det är många sökningar och söktyper att ta hänsyn till och det är möjligt att du inte kan hantera alla I din e-handel, men välj de du tror är mest relevanta för dina kunder och målgrupp. Baymard Institute rekommenderar att i första hand att prioritera exakt sökning, sökning på typ av produkt, funktionsökning, tematisk sökning och relativ sökning.

Läs mer i artikeln - Deconstructing E-Commerce Search: The 12 Query Types här >

Pär Heed systemstodsbloggen Pär Heed, par.heed@systemstod.se

Dela:


Lägg till kommentar