Ämnesområden

Utveckla din marknadsföring, försäljning och kundservice

Hur företag arbetar med sin försäljning, marknadsföring och kundservice har utvecklats mycket de senaste åren. En utveckling som vi på Systemstöd noterat hos både befintliga kunder och i upphandlingar av nytt affärssystem. 

Från våra befintliga kunder med Jeeves ERP, Sage X3Visma.net eller Standard ERP affärssystem får vi allt fler förfrågningar som berör dessa processer.

Där de bland annat vill att marknad och försäljning ska arbeta mer integrerat och att det inom dessa områden ska finnas definierade, effektiva och gärna automatiserade processer på samma sätt som inom deras logistik eller produktion. 

Vid möten och kontakter med nya, potentiella kunder i olika upphandlingar av nytt affärssystem är största fokus på krav inom processer för logistik, tillverkning eller ekonomi.

Men även i många upphandlingar av nytt affärssystem, ställs idag höga krav på bra verksamhetsstöd inom försäljning, marknadsföring samt eftermarknads- och ärendehantering.

Med bakgrund av denna utveckling har vi tagit ett beslut! Mer om det lite senare. 

 

Mer än affärssystem

Under de senaste 5 – 7 åren har vårt erbjudande på Systemstöd växt efterhand. Tidigare handlade det ”bara” om affärssystem (från Sage X3 och Jeeves) integrerat med ett mindre antal 3:e parts applikationer inom till exempel transportadministrationhanddatorsystemrapportverktyg eller digital hantering fakturor.

Där fokus på vår leverans och tjänster låg på det som händer inom kundens väggar, det vill säga att så effektivt som möjligt hantera logistikflöden,
tillverkningsprocesser och ekonomiavdelningens arbetsområden. 

Idag har ”systemkartan” förändrats:

system och partners till Systemstöd

 

Dels har Jeeves ERP och Sage X3 kompletterats med Visma.net för att det är ett affärssystem som kompletterar vårt erbjudande. Speciellt för konsult- och tjänsteföretag och mindre organisationer inom logistik och distribution.

Men det har tillkommit flera nya applikationer, tjänster och kompetenser, ofta kundstyrt utifrån nya önskemål från någon av våra +250 kunder.

Dessa nya tillägg är oftast specialiserade på vissa processer och/eller funktioner, där affärssystemet inte har tillräcklig funktionalitet. Tre exempel:

1. E-handel och appar och webbapplikationer

Från att bara handla om en e-handelsplattform integrerad med affärssystem har vårt erbjudandet växt inom ”webb”. Några exempel är: 

Jeeves API för att integrera Jeeves ERP med de vanliga e-handelsplattformar

Jeeves CRM i webbversion med orderregistrering för säljare på fältet. 

App4Sales – en mobil säljapplikation för din surfplatta

2. Enklare, säkrare och digitalt ekonomiarbete

Om du arbetar på en ekonomiavdelning känner du säkert till hur det är under bokslut och periodavstämningar. Mycket att göra, svårt att ha kontroll (med kalkylblad, pärmar eller digital arkivering) samt att allt sker under tidspress. Ett annat område som växt de senate åren är att allt fler företag äntligen! slutat med kundfakturor på papper och iställer dår över till e-fakturor och PDF-fakturor. 

Adra Balancer hjälper företag att trimma ekonomiarbetet när bokföringen ska stängas.

Adra Matcher automatiserar, standardiserar och visualiserar din hantering av bokföringstransaktioner och skapar bokslutsunderlag för balanskonton till månadsbokslutet.

Digital kundfakturering spar mängder med tid för att ni slipper att skriva ut, frankera och posta fakturor. Dessutom bättre kontroll och alla kunder får fakturor snabbare, vilket bidrar till förbättrad likviditet.

3. Paketerad kompetens kopplat till affärssystem

Vi konstaterade för ett år sedan att vi då hade genomfört nästan 1 100 projekt inom affärssystem. Under dessa projekt har vi utvecklat och implementerat många anpassningar, tillägg och integrationer till de affärssystem vi levererar. Dessa har vi samlat under ”ett tak” i Systemstöd PowerUps här.

Vårt erbjudande har således växt under åren och fortsätter växa utifrån de behov som finns och uppkommer hos våra kunder. 

För det centrala och viktiga i vår tillväxt är att erbjuda marknadens bästa lösningar, integrerade med deras affärssystem från Jeeves ERP, Sage X3 eller Visma.net. 

Nu tar vi nästa steg på denna resa, med fokus på det vi inledde detta blogginlägg med – systemstöd för effektivare och bättre försäljning, marknadsföring och kundservice integrerat  på en marknadsledande plattform.

 

Systemstöd blir HubSpot Solutions Partner

Vi har valt att börja jobba med HubSpot, en marknadsledande molnplattform för dagens marknadsföring, försäljning och ärendehantering. 

Att vi aktivt börjar arbeta med system för CRM, marknadsföring och HubSpot som plattform kommer av:

– Ett ökat intresse för CRM och systemstöd för marknadsföring och försäljning.
– Kompletterar vårt erbjudande kring affärssystem.
– HubSpot har marknadsledande funktionalitet med topplaceringar i tester och kundundersökningar.
– HubSpot innehåller mer än det traditionella CRM systemet (marknadsföring – försäljning – kundservice).
– HubSpot har idag +1000 integrationer och fler tillkommer i HubSpot App Marketplace. Vi avser att utveckla integrationer med de affärssystem vi levererar.
– Aktivt och innehållsrikt HubSpot Community.

 

 

Vad är HubSpot?

HubSpot är en molnbaserad plattform, skräddarsytt för att hjälpa företag att växa, genom att skapa digitala relationer med prospekts, leads och kunder för:

– Förbättrad marknadsföring
– Effektivare försäljning
– Bättre kundservice

HubSpot startade redan 2005, då med en molnbaserad plattform för att hjälpa företag med inbound marketing. Där alla digitala marknadsföringsaktiviteter för att generera leads kunde hanteras och följas upp.

Sedan dess har HubSpot växt och är idag en komplett, integrerad plattform för att hantera både försäljning, marknadsföring och ärendehantering, där hjärtat i plattformen är HubSpot CRM. 

Exempel på funktioner i HubSpot

Säljstöd (CRM)
Blogg och webbverktyg (CMS)
Nyhetsmail (+ personifierade utskick)
Segmentering av kontakter
Spårning av besökare på webb, sociala medier, blogg, e-post osv
Publicering av inlägg i alla digitala kanaler (SoMe)
Automatiserade flöden för mail, landningssidor, formulär osv.
Automatisering av marknadskommunikation

HubSpot består således inte bara av ett världsledande CRM system utan innehåller även funktioner för att förenkla och automatisera din marknadsföring samt kundärendehantering.

Där HubSpot plattformens tre vanligaste delar kallas för hubbar: 

Marketing Hub (planera, skapa, publicera och följa upp marknadsföring).

Sales Hub (försäljning från första kontakt till offerthantering, med mötesbokningar, e-post och uppföljning).

Service Hub (kundtjänst med ärendehantering, kunskapsdatabas, kundnöjdhetsundersökningar).

Där alla tre utgår ifrån det centrala HubSpot CRM och de kontakter och företag som finns där, vilket innebär att alla aktiviteter och kontakter för säljare, marknadsavdelning och kundtjänst hänger ihop.

Inbound marketing med HubSpot

Du har kanske hört talas om inbound marketing?

Inbound marketing har fokus på få potentiella kunder uppmärksamma på dina produkter eller tjänster. Där bakgrunden är att dina potentiella kunder börjar söka och ”googla” på produkter, tjänster eller leverantörer som kan lösa deras problem.

Med inbound marketing kan du förklara hur dina produkter och tjänster löser olika problem och utmaningar samt svarar på de frågor en potentiell kund kan ha. 

Det här kan du göra på många olika sätt men till exempel en blogg, videofilmer, guider och whitepapers, webbinarium mm är tänkbara verktyg i denna process. 

Här är HubSpot både pionjärer och marknadsledande då deras marknadsföringsverktyg är helt uppbyggt kring att enkelt skapa värdefull kommunikation till din målgrupp i kundresans olika faser. 

Säljtratten blir en cirkel med HubSpot

Begrepp som "säljtratt" ("sales funnel") har du kanske kommit i kontakt med. Men idag är kunder kunniga och har större förväntningar än någonsin tidigare på din sälj- och marknadsorganisation. vilket innebär att det är dags att tänka nytt!

The Flywheel Model (svänghjulet) är en modell anpassad av HubSpot för att förklara den kraft som uppstår när du anpassar din marknadsorganisation, säljorganisation och eftermarknadsorganisation att leverera enastående kundupplevelser. 

När du använder inbound metoden som grund är de tre faserna av ditt svänghjul attrahera, engagera och glädja. Där du använder du nöjda kunder för att få bra referenser och återkommande försäljning, så att företaget växer när svänghjulet snurrar snabbare och snabbare. 

Läs, upptäck och se mer om HubSpot på vår hemsida här

Webbinarium om HubSpot

Med start i september kommer vi att ha webbinarium om försäljning, marknadsföring och kundärendehantering med HubSpot som bas. Där vi kommer att visa hur HubSpot kan passa dig och ditt företag samt hur du kommer igång. 

Vill du veta mer redan nu? Läs mer om HubSpot här 

 

Mer information om HubSpot

Vill du veta mer om effektiv marknadsföring och försäljning med HubSpot som bas?

 
Kontakta mig – Pär Heed på telefon +46 (0)709 16 66 54 eller e-post par.heed@systemstod.se, så kan vi tillsammans upptäcka hur HubSpot kan effektivisera din marknadsföring, försäljning och ärendehantering med HubSpot.


Läs mer på Systemstödsbloggen

Framtiden ekonomiavdelning >

Är ert lager bara en kostnad eller ger det konkurrensfördelar >

Få bättre lönsamhet och kontroll i ditt tjänsteföretag >


Dela: