Ämnesområden

Downsize – som effektivisering av ert affärssystem (ERP)

Är ni ett av alla de företag som använt ert affärssystem under en längre tidsperiod?
Där er leverantör lagt till mer och mer funktionalitet i systemet. Funktioner och nyheter som ni inte alla gånger har behov av. 

Eller det faktum att er verksamhet genom åren har förändrats. Det vill säga att affärsprocesser och behov av systemstöd från affärssystemet är inte längre desamma, som när ni en gång började använda systemet.

Att utveckla affärssystem (ERP) med nya funktioner är en kostsam process och nu är det tid för er att betala. Ni måste uppdatera ert affärssystem. Kanske föreslås en helt ny produkt med annan, högre prissättning.

Frågorna blir många:
Går det att flytta våra kundanpassningar eller måste de skrivas om?
Behöver vi alla de anpassningar vi utvecklat genom åren?

En uppdatering av ert nuvarande affärssystem innebär ett helt nytt projekt.
Ofta i klass med  implementationsprojekt, för att få all funktionalitet i den nya versionen. Som ni nödvändigtvis inte behöver eller vill ha.

Framförallt vill ni kanske inte ha den nya prislappen...

Mindre affärssystem kan mer

Genom åren har mindre affärssystem också utökats med mer funktionalitet. Detta indikerar att dessa mindre affärssystem kan tillgodose era nuvarande behov till en mer överkomlig kostnad. Förutom att sänka kostnaderna för ert affärssystem kan det finnas andra skäl för att "downsiza".

Det kan till exempel vara att ni vill utnyttja nya plattformar och modernare teknik.

Eller att ni påverkats av en allmän ekonomisk nedgång i er bransch och behöver se över era kostnader inom alla områden. Även ert affärssystem som hittills varit "heligt".

Från större till mindre affärssystem 

Ni kommer fram till att starta ett projekt för att utvärdera "downsizing" av ert nuvarande stora, dyra affärssystem med massor av funktioner som inte används till ett mindre och billigare.

Under projektet kommer ni utan tvekan att känna att ni designar om hjulet. Detta är förväntat. Syftet och slutmålet är dock att ni skall använda tidigare erfarenheter och utnyttja dem som en jämförelse med alla nya processer och teknologier, så att ni får en bättre plattform i framtiden.

Fördelarna är många!

Ni får en genomgång av era nuvarande processer och behov istället för att rutinmässigt uppdatera ert nuvarande affärssystem.

Resultatet av projektet utvärdera downsizing, kan ibland sluta med att ni accepterar och optimerar det affärssystem ni redan har. I slutändan kommer dock resultatet att landa i vad ni som företag och verksamhet behöver. 

Ni kan granska alla för- och nackdelar med en downsizing både avseende stöd i olika affärsprocesser och kostnadsbilden över tid (TCO) innan ni byter till ett mindre affärssystem.

I slutändan blir kostnaden för ert affärssystem sannolikt mer kostnadseffektivt med ett mindre affärssystem.

På Systemstöd implementerar och supportar vi fyra olika affärssystem:

Jeeves ERP
Sage X3
Visma Net
HansaWorld

Dessa affärssystem varierar i funktionalitet och är anpassade för företag av olika storlek och verksamhet. Våra +250 kunder inom ovanstående affärssystem har en omsättning som sträcker sig från ca 30 miljoner till flera miljarder.

Med verksamhet inom många olika branscher där vi har omfattande erfarenhet.

Vi förstår er utgångspunkt och era mål. Vi känner till verksamhet  inom ett brett spektrum av branscher och är därför en utmärkt partner för ett "downsizing-projekt".

Dags att utvärdera downsizing?

Låt oss mötas för ett första samtal om just era  möjligheter till downsizing med ett mer kostnadseffektivt affärssystem. Med funktioner som passar er verksamhet idag.

Visma.net Project Management   
Kontakta mig direkt på telefon +46 70 816 14 12 eller skicka ett mejl till mig på bengt-arne.hallberg@systemstod.se.

Eller boka vårt möte en dag/tid som passar dig här

 


Upptäck blogginlägg om andra ämnen här

   


Dela: