Ämnesområden

Upptäck hur HubSpot Service kan förbättra din marknadsföring och försäljning

Efterhand ett företags verksamhet växer blir det allt svårare att hålla reda på alla interaktioner med kunder. Där supportärenden, nya säljmöjligheter, reklamationer osv. blandas vilket gör en manuell hantering både tidskrävande och osäker. 

En applikation och plattform som löser dessa utmaningar är HubSpot Service Hub som hjälper dig att smidigt hantera allt på ett ställe, som till exempel:

– Support och ärendehantering
– Onboarding processer
– Merförsäljning

Vad är HubSpot Service Hub?

Du känner säkert till HubSpot som programvara för CRM (HubSpot CRM) och marknadsföring (HubSpot Marketing).

HubSpot Service Hub är modulen för att förenkla och automatisera hantering och dialog avseende ärenden, support och kundtjänst där all data och information från olika kanaler och tjänster samlas på ett ställe. Med funktioner som lyfter din support och ärendehantering genom enkel tillgång till:

Livechatt – Använd en bot för att automatiskt dirigera besökare till rätt person/personer i ditt support team.

Helpdesk med ärendehantering (tickets) – Lägg mindre tid på datainmatning samtidigt som du enkelt kan identifiera prioriterade supportfrågor och problem.

Automatiserade tjänster – Eliminerar manuell ineffektivitet så att ditt support och serviceteam kan fokusera på att lösa kundens problem.

Kunskapsdatabas – Minskar din kundtjänst arbetsbelastning genom att enkelt ge dina kunder information och svar på de vanligaste supportfrågorna i en optimerad kunskapsbas. Med artiklar och dokumentation som kan indexeras av sökmotorer.

Kundportal – Ger kunder möjlighet att lösa sitt problem snabbt med enkel tillgång till att se, öppna och svara på supportärenden och konversera med dina medarbetare.

Allt integrerat med övriga delar av HubSpot plattformen som HubSpot Sales, HubSpot Marketing eller HubSpot CMS. 

Vilket innebär att ditt kundtjänstteam kan se varje kunds tidigare interaktioner med er  marknadsföring och försäljning. 

Så kan HubSpot Service Hub hjälpa dig med marknadsföring och försäljning!

HubSpot Service Hub är som beskrivs ovan framtagen för att förenkla och automatisera din support och ärendehantering. Men här finns flera bra funktioner och data även för dig som arbetar med marknadsföring och försäljning. Några exempel:

Underlag till bättre SEO och aktuellt content

En utmaning för många (alla) marknadsavdelningar och marknadschefer är att driva organisk trafik till sin webbplats. Allt för att få ökad synlighet, mer trafik, större förtroende och bättra varumärkesimage.

I HubSpot Service Hub kan du skapa en kunskapsdatabas med hjälpartiklar så att dina kunder kan hjälpa sig själva. Utifrån de vanligaste supportfrågorna eller annan information kan du skapa en sökoptimerad kunskapsbas med hjälpartiklar och dokumentation.

Förutom att hjälpa dina kunder har du här en källa till bättre SEO och vilka ämnen som är aktuella!

Här ser du nämligen vilka de populäraste ämnena / artiklarna är att söka hjälp om (antal visningar/tid på sidan).

Det ger dig underlag till vilka ämnen som är aktuella och populära att skapa aktuellt content kring för dina potentiella och befintliga kunder på din hemsida, blogg, e-postutskick eller inlägg i sociala kanaler. 

 

Vad tycker dina kunder?

Mun till mun marknadsföring (word of mouth marketing) har i alla tider varit en av de bästa formerna av marknadsföring. Detta då rekommendationer från vänner, en bekant, någon man känner ses som mer pålitlig, eftersom personen som rekommenderar inte själv får ut någonting av det. En kund som haft en utmärkt upplevelse av ditt företag eller någon av dina produkter kommer att dela det med sina vänner.

I HubSpot Service Hub kan du skapa undersökningar för samla kundfeedback.

Låt HubSpot automatiskt till exempel 3 månader efter leverans skicka en fråga eller undersökning till kunden. 

Svaren du får in hjälper dig att både hantera eventuellt missnöjda kunder och att få kundcitat med positiva omdömen om ditt företag och/eller produkter och tjänster.

Som du kan använda i din marknadsföring.  

Komplex försäljning med många avdelningar involverade

Inom företag som säljer och levererar tekniskt avancerade produkter eller system är oftast många olika personer och avdelningar involverade i säljprocessen.

Inte bara en säljare.

Utan även olika produktspecialister som ska godkänna eller ta fram unika konfigurationer eller ritningar under säljprocessen. Underlag som ska godkännas innan de får levereras som underlag i säljarens offert. 

I HubSpot Service Hub kan du skapa en eller flera pipelines för att hantera till exempel supportärenden i olika, valfria faser (t.ex. nytt – pågående – väntar på svar från kund – väntar på svar från oss – stängt). 

Men denna pipeline funktion kan även användas inom komplex försäljning!

Eftersom du kan ha flera piplines, till exempel en för supportärenden och en annan för komplexa säljprocesser. 

Detta för att säkerställa alla steg och dokumentation i säljprocessen, från start till lämnad offert och vunnen affär. 

Här skapar du dina steg i säljprocessen, där till exempel framtagning och godkännande av konfiguration/ritning är ett obligatoriskt steg innan offerten får skickas. 

En annan fördel med HubSpot i denna del är att alla kontakter, dokument, kommunikation mm i säljprocessen finns lagrade centralt på ett ställe för enkel åtkomst för till exempel din supportfunktion efter leverans.

Veta mer om HubSpot?

Pär Heed, Systemstöd

Kontakta mig på telefon +46 (0)709 16 66 54 eller e-post par.heed@systemstod.se. Eller boka ett möte här.

Så kan vi tillsammans se närmare på hur HubSpot kan effektivisera din försäljning, marknadsföring eller kundsupport.


Veta mer – ställ din fråga här


Läs mer på Systemstödsbloggen

    


Dela: